
Continental PremiumContact 7:
Lavt forbruk, bra grep
PremiumContact 7 vant vår sommerdekktest i fjor. Nå trekker vannplaningsegenskaper og komfort ned.
Pluss:
Styrerespons, stabilitet, våtgrep, rullemotstand.
Minus:
Begrenset komfort, evne til vannplaning.
Nå, i en SUV-dimensjon, fortsetter det å vise gode ytelser og høy kjøreglede, men i likhet med Goodyear ser Continental ut til å miste litt grep i de lave testtemperaturene.
Styringen er rask med eksemplarisk lineær oppførsel. Når det settes under press i en brå sving, plasseres det enkelt og går dit føreren vil, samtidig som det beholder kontrollen.
PC7 har den laveste målte rullemotstanden av dekkene som ikke er bilprodusentspesifikke. Continental er derfor best av gjengen til å kombinere lavt energiforbruk og høye grepsnivåer.
Dessverre er vannplaningsegenskapene under gjennomsnittet og komforten likeså.
Dette resulterer i en femteplass denne gangen.
Under kan se alle karakterer og detaljert poengoversikt.
Klikk her hvis du vil se resultatene på detaljnivå – med nøyaktige sekunder, meter, etc.
Continental PremiumContact 7
72 poeng
Last- og hastighetsindeks:105 Y
Fakta
Produksjonsland:Frankrike Produksjonsdato:02/05 2024
EU-merking, rullemotstand C
EU-merking, våtgrep A
EU-merke, støy dB(A) 72
Mønsterdybde: 6,8 mm
Målt hardhet (shore): 74
Slitasjeverdi (treadwear): Ikke oppgitt
Montering: Innvendig/utvendig
Tørr asfalt
Bremselengde:8 Kjøreegenskaper:10
Våt asfalt
Bremselengde:12 Kjøreegenskaper:12 Grep:10 Vannplaning:4 Vannplaning sving:6
Annet
Støy:4 Forbruk:4 Komfort:2
Karakterer på et blunk:
Dekk | Michelin | Nokian | Pirelli | Goodyear | Continental | Volvo-dekk | VW-dekk | Hifly | |
Våt asfalt | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 | 2 | |
Vannplaning | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 | 2 | 4 | |
Tørr asfalt | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 3 | 3 | 1 | |
Forbruk | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 | 2 | |
Komfort | 3 | 5 | 4 | 3 | 2 | 3 | 4 | 3 |
Detaljert poengoversikt:
Disiplin | Maks poeng | Michelin | Nokian | Pirelli | Goodyear | Continental | Volvo-dekk | VW-dekk | Hifly |
Bremsing på våt asfalt | 15 | 12 | 15 | 12 | 12 | 12 | 9 | 6 | 6 |
Kjøregrep på våt asfalt | 10 | 10 | 8 | 8 | 10 | 10 | 6 | 4 | 4 |
Kjøring på våt asfalt | 15 | 15 | 15 | 12 | 12 | 12 | 9 | 6 | 9 |
Vannplaning | 10 | 10 | 6 | 8 | 6 | 4 | 4 | 4 | 8 |
Vannplaning i sving | 10 | 10 | 8 | 8 | 8 | 6 | 4 | 6 | 8 |
Poeng, våt asfalt | 60 | 57 | 52 | 48 | 48 | 44 | 32 | 26 | 35 |
Bremsing på tørr asfalt | 10 | 8 | 10 | 10 | 8 | 8 | 8 | 8 | 4 |
Kjøring på tørr asfalt | 10 | 10 | 8 | 8 | 8 | 10 | 6 | 4 | 2 |
Poeng, tørr asfalt | 20 | 18 | 18 | 18 | 16 | 18 | 14 | 12 | 6 |
Forbruk | 5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 | 2 |
Støy | 10 | 6 | 10 | 8 | 6 | 4 | 6 | 8 | 6 |
Komfort | 5 | 2 | 3 | 5 | 2 | 2 | 4 | 4 | 5 |
Totalt | 100 | 86 | 86 | 82 | 75 | 72 | 61 | 55 | 54 |
Plassering | 1 | 1 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Slik setter vi poengene
Poengsystemet er vektet for å prioritere kritiske aspekter som bremselengde og trygge kjøreegenskaper på våt vei. Etter karaktersetting 1–5 i hvert underpunkt, multipliseres karakteren med én til tre i henhold til poengskalaen, noe som forsterker forskjellen i poengsum mellom dekkene. I enkelte delelementer, som kjøreegenskaper og støy, inngår en subjektiv vurdering i karakteren som et supplement til eventuell måleverdi. For rullekomfort og kjøreegenskaper på tørre veier er vurderingen strengt tatt subjektiv.
Maksimalt antall poeng for alle underelementer er 100. Et dekk som er «gjennomsnittlig» i alle kategorier får en totalscore på 60.
I sammendraget har vi også gitt karakterer mellom én og fem i fem ulike kategorier. Disse illustrerer dekkenes prioriteringer på ulike områder.
Karakterskala:
5 = Utmerket. 4 = Bra. 3 = Gjennomsnitt. 2 = Mindre bra. 1 = Dårlig.