
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6:
Litt bak de beste
Eagle F1 er navnet på Goodyears sportsligere produkter. Dekket har tidligere prestert bra i våre tester.
Pluss:
Presterer på et jevnt og høyt nivå i alle testrunder ...
Minus:
… bortsett fra kjørekomforten, der det er humpete over veiskjøter.
Men: Denne gangen ser dekket ut til å ha slitt litt i de uvanlig kjølige testtemperaturene.
Bremseytelsen er god, men litt bak de beste. På både våte og tørre veier viser Goodyear-dekket stabil og selvsikker oppførsel under press. Goodyear krever imidlertid litt mer rattbevegelse i hverdagssituasjoner, og styrefølelsen er mer diffus enn hos Continental og Michelin.
På grensen av grepet svarer Goodyear med en tydelig understyringsbalanse, noe som gir rolig oppførsel, men den er ikke like villig til å ta kontroll som de beste dekkene. Det taper også poeng i vannplaning. Totalt fjerdeplass – og dermed utenfor pallen.
Under kan se alle karakterer og detaljert poengoversikt.
Klikk her hvis du vil se resultatene på detaljnivå – med nøyaktige sekunder, meter, etc.
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6
75 poeng
Last- og hastighetsindeks:105 Y
Fakta
Produksjonsland:Tyskland Produksjonsdato:10/04 2024
EU-merking, rullemotstand B
EU-merking, våtgrep A
EU-merke, støy dB(A) 69
Mønsterdybde: 7,2 mm
Målt hardhet (shore): 75
Slitasjeverdi (treadwear): 260
Montering: Innvendig/utvendig
Tørr asfalt
Bremselengde:8 Kjøreegenskaper:8
Våt asfalt
Bremselengde:12 Kjøreegenskaper:12 Grep:10 Vannplaning:6 Vannplaning sving:8
Annet
Støy:6 Forbruk:3 Komfort:2
Karakterer på et blunk:
Dekk | Michelin | Nokian | Pirelli | Goodyear | Continental | Volvo-dekk | VW-dekk | Hifly | |
Våt asfalt | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 | 2 | |
Vannplaning | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 | 2 | 4 | |
Tørr asfalt | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 3 | 3 | 1 | |
Forbruk | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 | 2 | |
Komfort | 3 | 5 | 4 | 3 | 2 | 3 | 4 | 3 |
Detaljert poengoversikt:
Disiplin | Maks poeng | Michelin | Nokian | Pirelli | Goodyear | Continental | Volvo-dekk | VW-dekk | Hifly |
Bremsing på våt asfalt | 15 | 12 | 15 | 12 | 12 | 12 | 9 | 6 | 6 |
Kjøregrep på våt asfalt | 10 | 10 | 8 | 8 | 10 | 10 | 6 | 4 | 4 |
Kjøring på våt asfalt | 15 | 15 | 15 | 12 | 12 | 12 | 9 | 6 | 9 |
Vannplaning | 10 | 10 | 6 | 8 | 6 | 4 | 4 | 4 | 8 |
Vannplaning i sving | 10 | 10 | 8 | 8 | 8 | 6 | 4 | 6 | 8 |
Poeng, våt asfalt | 60 | 57 | 52 | 48 | 48 | 44 | 32 | 26 | 35 |
Bremsing på tørr asfalt | 10 | 8 | 10 | 10 | 8 | 8 | 8 | 8 | 4 |
Kjøring på tørr asfalt | 10 | 10 | 8 | 8 | 8 | 10 | 6 | 4 | 2 |
Poeng, tørr asfalt | 20 | 18 | 18 | 18 | 16 | 18 | 14 | 12 | 6 |
Forbruk | 5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 | 2 |
Støy | 10 | 6 | 10 | 8 | 6 | 4 | 6 | 8 | 6 |
Komfort | 5 | 2 | 3 | 5 | 2 | 2 | 4 | 4 | 5 |
Totalt | 100 | 86 | 86 | 82 | 75 | 72 | 61 | 55 | 54 |
Plassering | 1 | 1 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Slik setter vi poengene
Poengsystemet er vektet for å prioritere kritiske aspekter som bremselengde og trygge kjøreegenskaper på våt vei. Etter karaktersetting 1–5 i hvert underpunkt, multipliseres karakteren med én til tre i henhold til poengskalaen, noe som forsterker forskjellen i poengsum mellom dekkene. I enkelte delelementer, som kjøreegenskaper og støy, inngår en subjektiv vurdering i karakteren som et supplement til eventuell måleverdi. For rullekomfort og kjøreegenskaper på tørre veier er vurderingen strengt tatt subjektiv.
Maksimalt antall poeng for alle underelementer er 100. Et dekk som er «gjennomsnittlig» i alle kategorier får en totalscore på 60.
I sammendraget har vi også gitt karakterer mellom én og fem i fem ulike kategorier. Disse illustrerer dekkenes prioriteringer på ulike områder.
Karakterskala:
5 = Utmerket. 4 = Bra. 3 = Gjennomsnitt. 2 = Mindre bra. 1 = Dårlig.