
Hifly Vigorous HP801:
Uegnet for tunge kjøretøy
Kinesiske Hifly tiltrekker seg oppmerksomhet med lav pris, men hva ligger bak prislappen?
Pluss:
Vannplaningsevne, ruller jevnt.
Minus:
Dårlig sidestabilitet, mister kontrollen under press.
Svaret: dårlig trafikksikkerhet når du trenger det mest.
Bremseytelsen er begrenset, men verre er det at dekket ikke klarer å opprettholde kontrollen i brå svinger. Det mangler sidestabilitet for en tung elbil, noe som gjør det vanskelig å håndtere under press med tunge retursladder.
Den myke rammen gir imidlertid behagelig rullekomfort. I tillegg får det mange poeng for sin gode vannplaningsevne, og selve våtgrepet er ikke fullt så dårlig som vi har notert på andre budsjettdekk opp gjennom årene.
Men totalt sett er Hifly totalt uegnet for tunge kjøretøy, til tross for riktig vektvurdering.
Under kan se alle karakterer og detaljert poengoversikt.
Klikk her hvis du vil se resultatene på detaljnivå – med nøyaktige sekunder, meter, etc.
Hifly Vigorous HP801
54 poeng
Last- og hastighetsindeks:105 V
Fakta
Produksjonsland:Kina Produksjonsdato:13/03 2024
EU-merking, rullemotstand C
EU-merking, våtgrep C
EU-merke, støy dB(A) 72
Mønsterdybde: 8,0 mm
Målt hardhet (shore): 76
Slitasjeverdi (treadwear): 280
Montering: Innvendig/utvendig
Tørr asfalt
Bremselengde:4 Kjøreegenskaper:2
Våt asfalt
Bremselengde:6 Kjøreegenskaper:9 Grep:4 Vannplaning:8 Vannplaning sving:8
Annet
Støy:6 Forbruk:2 Komfort:5
Karakterer på et blunk:
Dekk | Michelin | Nokian | Pirelli | Goodyear | Continental | Volvo-dekk | VW-dekk | Hifly | |
Våt asfalt | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 | 2 | |
Vannplaning | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 | 2 | 4 | |
Tørr asfalt | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 3 | 3 | 1 | |
Forbruk | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 | 2 | |
Komfort | 3 | 5 | 4 | 3 | 2 | 3 | 4 | 3 |
Detaljert poengoversikt:
Disiplin | Maks poeng | Michelin | Nokian | Pirelli | Goodyear | Continental | Volvo-dekk | VW-dekk | Hifly |
Bremsing på våt asfalt | 15 | 12 | 15 | 12 | 12 | 12 | 9 | 6 | 6 |
Kjøregrep på våt asfalt | 10 | 10 | 8 | 8 | 10 | 10 | 6 | 4 | 4 |
Kjøring på våt asfalt | 15 | 15 | 15 | 12 | 12 | 12 | 9 | 6 | 9 |
Vannplaning | 10 | 10 | 6 | 8 | 6 | 4 | 4 | 4 | 8 |
Vannplaning i sving | 10 | 10 | 8 | 8 | 8 | 6 | 4 | 6 | 8 |
Poeng, våt asfalt | 60 | 57 | 52 | 48 | 48 | 44 | 32 | 26 | 35 |
Bremsing på tørr asfalt | 10 | 8 | 10 | 10 | 8 | 8 | 8 | 8 | 4 |
Kjøring på tørr asfalt | 10 | 10 | 8 | 8 | 8 | 10 | 6 | 4 | 2 |
Poeng, tørr asfalt | 20 | 18 | 18 | 18 | 16 | 18 | 14 | 12 | 6 |
Forbruk | 5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 | 2 |
Støy | 10 | 6 | 10 | 8 | 6 | 4 | 6 | 8 | 6 |
Komfort | 5 | 2 | 3 | 5 | 2 | 2 | 4 | 4 | 5 |
Totalt | 100 | 86 | 86 | 82 | 75 | 72 | 61 | 55 | 54 |
Plassering | 1 | 1 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Slik setter vi poengene
Poengsystemet er vektet for å prioritere kritiske aspekter som bremselengde og trygge kjøreegenskaper på våt vei. Etter karaktersetting 1–5 i hvert underpunkt, multipliseres karakteren med én til tre i henhold til poengskalaen, noe som forsterker forskjellen i poengsum mellom dekkene. I enkelte delelementer, som kjøreegenskaper og støy, inngår en subjektiv vurdering i karakteren som et supplement til eventuell måleverdi. For rullekomfort og kjøreegenskaper på tørre veier er vurderingen strengt tatt subjektiv.
Maksimalt antall poeng for alle underelementer er 100. Et dekk som er «gjennomsnittlig» i alle kategorier får en totalscore på 60.
I sammendraget har vi også gitt karakterer mellom én og fem i fem ulike kategorier. Disse illustrerer dekkenes prioriteringer på ulike områder.
Karakterskala:
5 = Utmerket. 4 = Bra. 3 = Gjennomsnitt. 2 = Mindre bra. 1 = Dårlig.