
Michelin Pilot Sport 4 SUV:
Toppscore på kjøreegenskaper
Sist vi testet dekk for SUV-er, med en BMW X3 diesel, gikk Michelin av med seieren. Da som nå viser dette dekket et imponerende høyt og konsekvent nivå.
Pluss
Utmerket veiytelse i alle situasjoner, vannplaning.
Minus
Begrenset rullekomfort.
Michelin får høyeste karakter for kjøreatferd på både tørr og våt vei, med fin styrefølelse og god kommunikasjon med sjåføren.
Dekket er lett å kontrollere og lett å plassere der du vil ved en plutselig hendelse på veien. Vannplaningsegenskapene er også de beste i testen.
De få ulempene med dette sporty-orienterte dekket handler gjennomsnittlige rullemotstandsresultater og et litt lavere komfortnivå.
Grepnivået og utmerkede kjøreegenskaper sikret testseieren sist. Det samme gjelder nå med en tyngre elbil.
Under kan se alle karakterer og detaljert poengoversikt.
Klikk her hvis du vil se resultatene på detaljnivå – med nøyaktige sekunder, meter, etc.
Michelin Pilot Sport 4 SUV
86 poeng
Last- og hastighetsindeks:105 Y
Fakta
Produksjonsland:Polen Produksjonsdato:12/04 2023
EU-merking, rullemotstand C
EU-merking, våtgrep A
EU-merke, støy dB(A) 72
Mønsterdybde: 7,3 mm
Målt hardhet (shore): 76
Slitasjeverdi (treadwear): 220
Montering: Innvendig/utvendig
Tørr asfalt
Bremselengde:8 Kjøreegenskaper:10
Våt asfalt
Bremselengde:12 Kjøreegenskaper:15 Grep:10 Vannplaning:10 Vannplaning sving:10
Annet
Støy:6 Forbruk:3 Komfort:2
Karakterer på et blunk:
Dekk | Michelin | Nokian | Pirelli | Goodyear | Continental | Volvo-dekk | VW-dekk | Hifly | |
Våt asfalt | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 | 2 | |
Vannplaning | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 | 2 | 4 | |
Tørr asfalt | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 3 | 3 | 1 | |
Forbruk | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 | 2 | |
Komfort | 3 | 5 | 4 | 3 | 2 | 3 | 4 | 3 |
Detaljert poengoversikt:
Disiplin | Maks poeng | Michelin | Nokian | Pirelli | Goodyear | Continental | Volvo-dekk | VW-dekk | Hifly |
Bremsing på våt asfalt | 15 | 12 | 15 | 12 | 12 | 12 | 9 | 6 | 6 |
Kjøregrep på våt asfalt | 10 | 10 | 8 | 8 | 10 | 10 | 6 | 4 | 4 |
Kjøring på våt asfalt | 15 | 15 | 15 | 12 | 12 | 12 | 9 | 6 | 9 |
Vannplaning | 10 | 10 | 6 | 8 | 6 | 4 | 4 | 4 | 8 |
Vannplaning i sving | 10 | 10 | 8 | 8 | 8 | 6 | 4 | 6 | 8 |
Poeng, våt asfalt | 60 | 57 | 52 | 48 | 48 | 44 | 32 | 26 | 35 |
Bremsing på tørr asfalt | 10 | 8 | 10 | 10 | 8 | 8 | 8 | 8 | 4 |
Kjøring på tørr asfalt | 10 | 10 | 8 | 8 | 8 | 10 | 6 | 4 | 2 |
Poeng, tørr asfalt | 20 | 18 | 18 | 18 | 16 | 18 | 14 | 12 | 6 |
Forbruk | 5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 | 2 |
Støy | 10 | 6 | 10 | 8 | 6 | 4 | 6 | 8 | 6 |
Komfort | 5 | 2 | 3 | 5 | 2 | 2 | 4 | 4 | 5 |
Totalt | 100 | 86 | 86 | 82 | 75 | 72 | 61 | 55 | 54 |
Plassering | 1 | 1 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Slik setter vi poengene
Poengsystemet er vektet for å prioritere kritiske aspekter som bremselengde og trygge kjøreegenskaper på våt vei. Etter karaktersetting 1–5 i hvert underpunkt, multipliseres karakteren med én til tre i henhold til poengskalaen, noe som forsterker forskjellen i poengsum mellom dekkene. I enkelte delelementer, som kjøreegenskaper og støy, inngår en subjektiv vurdering i karakteren som et supplement til eventuell måleverdi. For rullekomfort og kjøreegenskaper på tørre veier er vurderingen strengt tatt subjektiv.
Maksimalt antall poeng for alle underelementer er 100. Et dekk som er «gjennomsnittlig» i alle kategorier får en totalscore på 60.
I sammendraget har vi også gitt karakterer mellom én og fem i fem ulike kategorier. Disse illustrerer dekkenes prioriteringer på ulike områder.
Karakterskala:
5 = Utmerket. 4 = Bra. 3 = Gjennomsnitt. 2 = Mindre bra. 1 = Dårlig.