
Nokian Hakka Black 3 SilentDrive:
Best av alle på våt vei
Det sporty Hakka Black 3 er usedvanlig godt utstyrt.
Pluss:
Bremseevne, våtgrep, støy på røffe veier.
Minus:
Litt mer utsatt for vingling enn de beste under press.
Nokians SUV-dekk har alltid «aramidforsterkning» for å hindre punkteringer, og i denne dimensjonen, som passer til flere ladehybrider og elbiler, har det dessuten en støydempende filtmatte i dekket, kalt «SilentDrive».
Nokian er også testens mest stillegående på røffe veier.
Det finske dekket har ikke noe imot de lave testtemperaturene og stopper best av alle på våt vei. Svinggrepet er også overbevisende. Nokian har en tendens til å frigjøre baksiden først, men aldri plutselig, og dekket forblir lett kontrollert.
Attraktiv blanding av grepsnivå og komfort gir høye poeng, men Michelins bedre våtgrep avgjør i franskmannens favør, selv om poengsummen er lik.
Under kan se alle karakterer og detaljert poengoversikt.
Klikk her hvis du vil se resultatene på detaljnivå – med nøyaktige sekunder, meter, etc.
Nokian Hakka Black 3 SilentDrive
86 poeng
Last- og hastighetsindeks:105 W
Fakta
Produksjonsland:Finland Produksjonsdato:13/03 2024
EU-merking, rullemotstand C
EU-merking, våtgrep A
EU-merke, støy dB(A) 71
Mønsterdybde: 7,6 mm
Målt hardhet (shore): 70
Slitasjeverdi (treadwear): Ikke oppgitt
Montering: Innvendig/utvendig
Tørr asfalt
Bremselengde:10 Kjøreegenskaper:8
Våt asfalt
Bremselengde:15 Kjøreegenskaper:15 Grep:8 Vannplaning:6 Vannplaning sving:8
Annet
Støy:10 Forbruk:3 Komfort:3
Karakterer på et blunk:
Dekk | Michelin | Nokian | Pirelli | Goodyear | Continental | Volvo-dekk | VW-dekk | Hifly | |
Våt asfalt | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 | 2 | |
Vannplaning | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 | 2 | 4 | |
Tørr asfalt | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 3 | 3 | 1 | |
Forbruk | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 | 2 | |
Komfort | 3 | 5 | 4 | 3 | 2 | 3 | 4 | 3 |
Detaljert poengoversikt:
Disiplin | Maks poeng | Michelin | Nokian | Pirelli | Goodyear | Continental | Volvo-dekk | VW-dekk | Hifly |
Bremsing på våt asfalt | 15 | 12 | 15 | 12 | 12 | 12 | 9 | 6 | 6 |
Kjøregrep på våt asfalt | 10 | 10 | 8 | 8 | 10 | 10 | 6 | 4 | 4 |
Kjøring på våt asfalt | 15 | 15 | 15 | 12 | 12 | 12 | 9 | 6 | 9 |
Vannplaning | 10 | 10 | 6 | 8 | 6 | 4 | 4 | 4 | 8 |
Vannplaning i sving | 10 | 10 | 8 | 8 | 8 | 6 | 4 | 6 | 8 |
Poeng, våt asfalt | 60 | 57 | 52 | 48 | 48 | 44 | 32 | 26 | 35 |
Bremsing på tørr asfalt | 10 | 8 | 10 | 10 | 8 | 8 | 8 | 8 | 4 |
Kjøring på tørr asfalt | 10 | 10 | 8 | 8 | 8 | 10 | 6 | 4 | 2 |
Poeng, tørr asfalt | 20 | 18 | 18 | 18 | 16 | 18 | 14 | 12 | 6 |
Forbruk | 5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 | 2 |
Støy | 10 | 6 | 10 | 8 | 6 | 4 | 6 | 8 | 6 |
Komfort | 5 | 2 | 3 | 5 | 2 | 2 | 4 | 4 | 5 |
Totalt | 100 | 86 | 86 | 82 | 75 | 72 | 61 | 55 | 54 |
Plassering | 1 | 1 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Slik setter vi poengene
Poengsystemet er vektet for å prioritere kritiske aspekter som bremselengde og trygge kjøreegenskaper på våt vei. Etter karaktersetting 1–5 i hvert underpunkt, multipliseres karakteren med én til tre i henhold til poengskalaen, noe som forsterker forskjellen i poengsum mellom dekkene. I enkelte delelementer, som kjøreegenskaper og støy, inngår en subjektiv vurdering i karakteren som et supplement til eventuell måleverdi. For rullekomfort og kjøreegenskaper på tørre veier er vurderingen strengt tatt subjektiv.
Maksimalt antall poeng for alle underelementer er 100. Et dekk som er «gjennomsnittlig» i alle kategorier får en totalscore på 60.
I sammendraget har vi også gitt karakterer mellom én og fem i fem ulike kategorier. Disse illustrerer dekkenes prioriteringer på ulike områder.
Karakterskala:
5 = Utmerket. 4 = Bra. 3 = Gjennomsnitt. 2 = Mindre bra. 1 = Dårlig.