
Volkswagen-dekk:
Aller dårligst på våt asfalt
Dekket som er tilpasset Volkswagen-biler, er tydelig laget for å få best mulig tall på drivstofforbruket i brosjyren.
Pluss:
Rullemotstand, god komfort.
Minus:
Høy prislapp for lavt grep, vannplaning, bremselengde.
B-våtmarkeringen indikerer dårligere våtgrep, men vi er likevel negativt overrasket over lange stopplengder og betydelig lavere svinggrep, sammenlignet med dekk uten merking fra bilprodusent.
Ingen andre dekk får så lave score for våt asfalt, selv ikke budsjettdekket.
Under press gir alltid baken etter først, men vi bør ta kjøreegenskapene med en klype salt da dekket ikke er tilpasset testbilen Kia EV6.
Til tross for høye karakterer i komfort og energiforbruk, er totalscoren pinlig lav.
Under kan se alle karakterer og detaljert poengoversikt.
Klikk her hvis du vil se resultatene på detaljnivå – med nøyaktige sekunder, meter, etc.
Volkswagen-dekk bilprodusentens spesifikasjon
55 poeng
Last- og hastighetsindeks:101 T
Fakta
Produksjonsland:Polen Produksjonsdato:10/04 2024
EU-merking, rullemotstand A
EU-merking, våtgrep B
EU-merke, støy dB(A) 71
Mønsterdybde: 6,2 mm
Målt hardhet (shore): 72
Slitasjeverdi (treadwear): Ikke oppgitt
Montering: Innvendig/utvendig
Tørr asfalt
Bremselengde:8 Kjøreegenskaper:4
Våt asfalt
Bremselengde:6 Kjøreegenskaper:6 Grep:4 Vannplaning:4 Vannplaning sving:6
Annet
Støy:8 Forbruk:5 Komfort:4
Karakterer på et blunk:
Dekk | Michelin | Nokian | Pirelli | Goodyear | Continental | Volvo-dekk | VW-dekk | Hifly | |
Våt asfalt | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 | 2 | |
Vannplaning | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 | 2 | 4 | |
Tørr asfalt | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 3 | 3 | 1 | |
Forbruk | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 | 2 | |
Komfort | 3 | 5 | 4 | 3 | 2 | 3 | 4 | 3 |
Detaljert poengoversikt:
Disiplin | Maks poeng | Michelin | Nokian | Pirelli | Goodyear | Continental | Volvo-dekk | VW-dekk | Hifly |
Bremsing på våt asfalt | 15 | 12 | 15 | 12 | 12 | 12 | 9 | 6 | 6 |
Kjøregrep på våt asfalt | 10 | 10 | 8 | 8 | 10 | 10 | 6 | 4 | 4 |
Kjøring på våt asfalt | 15 | 15 | 15 | 12 | 12 | 12 | 9 | 6 | 9 |
Vannplaning | 10 | 10 | 6 | 8 | 6 | 4 | 4 | 4 | 8 |
Vannplaning i sving | 10 | 10 | 8 | 8 | 8 | 6 | 4 | 6 | 8 |
Poeng, våt asfalt | 60 | 57 | 52 | 48 | 48 | 44 | 32 | 26 | 35 |
Bremsing på tørr asfalt | 10 | 8 | 10 | 10 | 8 | 8 | 8 | 8 | 4 |
Kjøring på tørr asfalt | 10 | 10 | 8 | 8 | 8 | 10 | 6 | 4 | 2 |
Poeng, tørr asfalt | 20 | 18 | 18 | 18 | 16 | 18 | 14 | 12 | 6 |
Forbruk | 5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 | 2 |
Støy | 10 | 6 | 10 | 8 | 6 | 4 | 6 | 8 | 6 |
Komfort | 5 | 2 | 3 | 5 | 2 | 2 | 4 | 4 | 5 |
Totalt | 100 | 86 | 86 | 82 | 75 | 72 | 61 | 55 | 54 |
Plassering | 1 | 1 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Slik setter vi poengene
Poengsystemet er vektet for å prioritere kritiske aspekter som bremselengde og trygge kjøreegenskaper på våt vei. Etter karaktersetting 1–5 i hvert underpunkt, multipliseres karakteren med én til tre i henhold til poengskalaen, noe som forsterker forskjellen i poengsum mellom dekkene. I enkelte delelementer, som kjøreegenskaper og støy, inngår en subjektiv vurdering i karakteren som et supplement til eventuell måleverdi. For rullekomfort og kjøreegenskaper på tørre veier er vurderingen strengt tatt subjektiv.
Maksimalt antall poeng for alle underelementer er 100. Et dekk som er «gjennomsnittlig» i alle kategorier får en totalscore på 60.
I sammendraget har vi også gitt karakterer mellom én og fem i fem ulike kategorier. Disse illustrerer dekkenes prioriteringer på ulike områder.
Karakterskala:
5 = Utmerket. 4 = Bra. 3 = Gjennomsnitt. 2 = Mindre bra. 1 = Dårlig.