BILENE OG DEKKENE: Testene ble gjennomført med Kia EV6, en bakhjulsdrevet elbil med egenvekt på 2031 kilo.

Sommerdekktest 2025:

Styr unna spesial­dekkene

Et godt dekk passer til alle typer biler. Det er konklusjonen fra vår test av åtte dekk til Norges mest populære bilklasse, elektriske SUV-er. Testen viser også hvorfor du absolutt ikke bør velge merkespesifikke dekk.

Publisert Sist oppdatert

Dimensjon:
235/55 R19

Trenger tunge elbiler spesielle dekk? Det har vært mye diskutert de siste årene og svaret varierer avhengig av hvem du spør.

Noen dekkprodusenter går inn for spesielle elbildekk, andre gjør det ikke.

Uklarheten har skapt usikkerhet blant forbrukerne. Det har vært mange leserspørsmål. Det er på tide at vi bileiere finner ut fakta!

Dekk i testen

  • Continental PremiumContact7
  • Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6
  • Hifly Vigorous HP801
  • Michelin Pilot Sport 4 SUV
  • Nokian Hakka Black 3
  • Pirelli Scorpion
  • Joker 1: VW-tilpassede øko-dekk
  • Joker 2: Volvo-tilpassede øko-dekk

I årets sommerdekktest fokuserer vi derfor på dimensjonen 235/55 R19. Det er en populær størrelse for SUV-er og er montert på mange bestselgende modeller – noen bensin- og dieselbiler, noen hybrider, og mange rene elbiler.

Som testbil valgte vi elektriske Kia EV6 med stort batteri.

Ikke én valgte spesielt

Deretter spurte vi dekkprodusentene:

Hvilke dekk anbefaler du for en Kia EV6-eier?

Plutselig var svaret enstemmig.

Alle foreslo sine vanlige standard­produkter som det beste forbrukervalget. Ikke én eneste tok til orde for spesifikke elbildekk.

Med store dimensjoner domineres dekkutvalget av det såkalte Ultra High Performance-segmentet (UHP), som generelt gir mer grep og kortere levetid. Det var også dette dekkprodusentene anbefalte, med unntak av Pirelli som foreslo et High Performance-dekk (HP) som generelt har høyere komfort og bedre levetid.

ENORMT ANLEGG: For å teste dekk på skikkelig vis trengs en testbane tilpasset formålet. Nokian har Europas nyeste anlegg av denne typen.

Dessverre har vi ikke fått testet slitasjen, men slitasjeverdien, det vil si Treadwear-merkingen på dekkets sidevegg, gir en indikasjon på slite­styrken. Det er en amerikansk indeks­verdi der 400 anslås å gi dobbelt så lang levetid som 200.

Ikke for forbrukerne

Denne saken finner du også i Motor 1/2025

På spørsmål om hvorfor dekk­produsenter har foreslått helt vanlige dekk – selv om flere har lansert spesialdekk for elbil – fikk vi beskjed om at elbildekk er for bilprodusentene. De tilbys normalt ikke til private forbrukere.

For eksempel vil Michelin slutte å selge elbildekket Pilot Sport EV gjennom sine vanlige kanaler og kun tilby slike til bilindustrien.

Dette gjorde oss nysgjerrige:

Hva er egentlig forskjellen på dekkene som monteres på bilfabrikken og de som selges hos dekkforhandleren?

Hvis du har en annen dekkstørrelse

Det nøyaktige resultatet gjelder for denne spesielle dimensjonen, men testen gir veiledning om prioriteringene som de forskjellige produsentene har for produktene sine. Den nøyaktige rangeringen kan imidlertid variere mellom ulike dimensjoner.

Flere av dekkene som er tilpasset spesielle bilmerker er tilgjengelig for kjøp hos store nettforhandlere av dekk. Vi kjøpte to sett med dekk med beskrivelsen at de er tilpasset ett bestemt merke – ett for Volkswagen og ett for Volvo.

Dette kan virke betryggende, men dessverre er denne sikkerheten villedende.

Vår test vil nemlig vise at det er stikk motsatt.

Pinlig nært budsjett

Det er tydelig at bilprodusentene har ofret en betydelig del av trafikk­sikkerheten på energiforbrukets alter ved tilpasning av dekkene. «Våpen­kappløpet» mot lavere bøter for høye utslipp og lengre elektrisk rekkevidde er nå en konkurranse der ingen bilprodusent har råd til å misse.

Det kommer imidlertid til en pris.

Bilen triller en ekstra mil før den stopper for å lade, men risikerer vannplaning i en hastighet som er 10 km/t lavere og har fem meter lengre stopplengde i det våte.

Felger – av største betydning

Denne testen viser at tunge biler trenger dekk av god kvalitet, men økt vekt stiller også tøffere krav til felgene. 

Spesielt høy egenvekt og hull i veien er en dårlig kombinasjon. Ettersom bilene har blitt tyngre og veivedlikeholdet er blitt dårligere, melder både myndigheter og media om økte felgskader på grunn av dårlige veier.

Akkurat som dekk har belastningsindeks, må alle som skal kjøpe nye felger sørge for at felgen er godkjent for bilens vekt. Dette gjelder felger for både sommer- og vinterbruk.

I denne testen brukte vi 19-tommers felger av merket Dezent fra felgprodusenten Alcar. Disse felgene takler ikke bare riktig vektklasse, men oppfyller også alle fabrikk-krav fra Kia.

Vi velger å ikke navngi dekkene fordi det ikke er dekkprodusenten som har valgt egenskapene, men heller bil­produsentens krav som dikterte forholdene. Derfor er det bil­produsenten som bør holdes ansvarlig.

Det er verdt å merke seg at Volkswagen og Volvo-dekkene er tilpasset deres spesifikke biler – og vi tester med en Kia. Derfor bør vi ta selve veiprestasjonene med en klype salt. Men for egenskaper som bremselengde og vannplaning bryr dekket seg ikke om hvilket merke som står på bakluken. Og det er disse sikkerhetsaspektene vi først og fremst er opptatt av.

Totalscore for bilprodusentenes dekk er pinlig nær budsjettdekket i testen – et stort tilbakeslag for bilprodusentenes dekkvalg.

Dobbelt viktig med elbil

Summa summarum: Du bør stille de samme grunnkravene til dine dekk uavhengig av drivstoff. Gummien under bilen din er en del av sikkerhets­forsikringen din på veien. Drivstoffet kan ikke endre det.

Testvinneren denne gangen er det samme dekket som vant da vi sist testet dekk for SUV-er. Da med en dieselbil.

Men denne testen med en elbil avdekket også en annen viktig ting:

Etter hvert som bilens vekt øker, blir forskjellen i kjøreegenskaper i en krisesituasjon enda større. Budsjett­dekket i testen kollapser fullstendig i unnamanøver­testene og klarer ikke å holde den tunge bilen på rett kurs i det hele tatt.

For hvilke biler?

Den testede dekkstørrelsen er en størrelse som passer til mange populære SUV-er – og alle slags drivlinjer. De testede dekkene fungerer derfor uansett om det er en diesel-, bensin-, hybrid- eller elbil.

Blant de aktuelle modellene er: Audi Q5, Audi Q4 e-tron (foran), Honda CR-V, Hyundai Tucson, Hyundai Santa Fe, Hyundai Ioniq 5/6, Kia Sportage, Kia Sorento, Kia EV6, Lexus NX, Lexus RX, Mazda CX-5, Mazda CX-60/80, Nissan Altima, Nissan Qashqai, Nissan X-Trail, Peugeot 3008/5008, Porsche Macan, Renault Espace, Toyota RAV4, Skoda Enyaq (foran), VW ID.4/ID.5 (foran) og Volvo XC60.

Det betyr:

Jo høyere vekt og mer motorkraft, jo viktigere er det å sette søkelys på sikkerhet ved valg av nye dekk.

Ta andre valg

Oppsummert:

Økonomi eller sikkerhet? Hva er viktigst?

Det er et vanskelig valg for forbrukerne, spesielt med store dimensjoner og dyrere dekk.

Tilsynelatende har bilprodusentene de samme samvittighetskvalene. Høyere CO2-avgift eller dårligere rekkevidde i brosjyren – og kunden velger kanskje en annen bil. Og hvis bilprodusenten bommer på EUs utslippskrav, venter bøter i millionklassen.

IGJEN OG IGJEN: Bremselengde på våt vei ble testet ved tre ulike anledninger. Resultatet består av de seks jevneste bremsene av ti per anledning.

Mye står på spill.

Men du som skal kjøpe dekk, bør ta andre valg enn bilprodusenten. Hopp over merkespesifikke dekk. Dekkene på plass én til fem i testen er virkelig gode, trygge og sikre.

Årets test ender i en rekordhøy poengsum med to dekk på nøyaktig samme totalscore. Nokian får samme antall poeng som Michelin, men vi prioriterer sikkerhet fremfor komfort og utpeker Michelin til testvinner.

Under finner du i rekkefølge:

  • Testmetode
  • Karakterer på et blunk
  • Detaljert poengoversikt
  • Egne saker for hvert av de åtte enkeltdekkene
  • Forklaring på karaktersetting
  • Hvordan lese dekketiketten
  • Lenke til enda mer detaljert oversikt over alle delresultatene

Slik har vi testet

Testen ble gjennomført i løpet av en uke i begynnelsen av november 2024 på en testbane utenfor Madrid, Spania. Været var uvanlig kaldt.

Kjøringen fant sted uken etter den store naturkatastrofen som rammet Valencia, med temperaturer rundt ti grader, tilsvarende skandinavisk høst- og vårvær.

Alle tester begynner og slutter med kjøring av et referansedekk, som også kjøres mellom omgangene med testdekkene om nødvendig. Alle resultater blir deretter justert mot hvordan ytelsen til referansedekket påvirkes av vær- og temperaturendringer. Alle testfaser ble utført med Kia EV6, mens vannplaning og forbruk ble målt med Tesla Model Y.

Klikk her for å se alle tallene fra testene ned på detaljnivå.

Karakterer på et blunk

Dekk Michelin Nokian Pirelli Goodyear Continental Volvo-dekk VW-dekk Hifly
Våt asfalt55444322
Vannplaning54443224
Tørr asfalt54445331
Forbruk33334552
Komfort35432343

Detaljert poengoversikt:

Disiplin Maks poeng Michelin Nokian Pirelli Goodyear Continental Volvo-dekk VW-dekk Hifly
Bremsing på våt asfalt151215121212966
Kjøregrep på våt asfalt1010881010644
Kjøring på våt asfalt151515121212969
Vannplaning10106864448
Vannplaning i sving10108886468
Poeng, våt asfalt605752484844322635
Bremsing på tørr asfalt108101088884
Kjøring på tørr asfalt101088810642
Poeng, tørr asfalt20181818161814126
Forbruk533334552
Støy10610864686
Komfort523522445
Totalt1008686827572615554
Plassering11345678

Slik setter vi poengene

Poengsystemet er vektet for å prioritere kritiske aspekter som bremselengde og trygge kjøreegenskaper på våt vei. Etter karaktersetting 1–5 i hvert underpunkt, multipliseres karakteren med én til tre i henhold til poengskalaen, noe som forsterker forskjellen i poengsum mellom dekkene. I enkelte delelementer, som kjøreegenskaper og støy, inngår en subjektiv vurdering i karakteren som et supplement til eventuell måleverdi. For rullekomfort og kjøreegenskaper på tørre veier er vurderingen strengt tatt subjektiv.

Maksimalt antall poeng for alle underelementer er 100. Et dekk som er «gjennomsnittlig» i alle kategorier får en totalscore på 60.

I sammendraget har vi også gitt karakterer mellom én og fem i fem ulike kategorier. Disse illustrerer dekkenes prioriteringer på ulike områder.

Karakterskala:

5 = Utmerket. 4 = Bra. 3 = Gjennomsnitt. 2 = Mindre bra. 1 = Dårlig.

 

Hvordan lese dekketiketten

Alle dekkene skal ha spesialmerking, som vist på bildet.

For rullemotstand og våtgrep bruker deklarasjonen et bokstavsystem der A er best, 200092 og E er dårligst.

For rullemotstand tilsvarer hvert bokstavtrinn omtrent to prosent i bensinforbruk eller 3,75 prosent i elektrisk rekkevidde, i henhold til den offisielle WLTP-kjøresyklusen.

Våtgrep gjelder for bremsing fra 80 til 0 km/t. Fra A til B øker bremselengden med tre meter, fra B til C med ytterligere fire meter, og E kan ha opptil 18 meter lengre bremselengde enn et A-klassifisert dekk.

Lydnivået er rangert fra A til C, i tillegg til en nøyaktig måling av desibeltallet. Merket er basert på veistøy utenfor bilen og er et miljømerke for å holde veistøy nede for området rundt. Dessverre har det ingenting med det opplevde støynivået inne i kupéen å gjøre.