BILENE OG DEKKENE: Testene ble gjennomført med Kia EV6, en bakhjulsdrevet elbil med egenvekt på 2031 kilo.Foto: FREDRIK DIITS VIKSTRÖM
Sommerdekktest 2025:
Styr unna spesialdekkene
Et godt dekk passer til alle typer biler. Det er konklusjonen fra vår test av åtte dekk til Norges mest populære bilklasse, elektriske SUV-er. Testen viser også hvorfor du absolutt ikke bør velge merkespesifikke dekk.
Trenger tunge elbiler spesielle dekk? Det har
vært mye diskutert de siste årene og svaret varierer avhengig av hvem du spør.
Noen dekkprodusenter går inn for spesielle
elbildekk, andre gjør det ikke.
Uklarheten har skapt usikkerhet blant
forbrukerne. Det har vært mange leserspørsmål. Det er på tide at vi bileiere
finner ut fakta!
Dekk i testen
Continental PremiumContact7
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6
Hifly Vigorous HP801
Michelin Pilot Sport 4 SUV
Nokian Hakka Black 3
Pirelli Scorpion
Joker 1: VW-tilpassede øko-dekk
Joker 2: Volvo-tilpassede øko-dekk
I årets sommerdekktest fokuserer vi derfor på
dimensjonen 235/55 R19. Det er en populær størrelse for SUV-er og er montert på
mange bestselgende modeller – noen bensin- og dieselbiler, noen hybrider, og
mange rene elbiler.
Som testbil valgte vi elektriske Kia EV6 med
stort batteri.
Ikke én
valgte spesielt
Deretter spurte vi dekkprodusentene:
Hvilke dekk anbefaler du for en Kia EV6-eier?
Plutselig var svaret enstemmig.
Alle foreslo sine vanlige standardprodukter
som det beste forbrukervalget. Ikke én eneste tok til orde for spesifikke
elbildekk.
Med store dimensjoner domineres dekkutvalget
av det såkalte Ultra High Performance-segmentet (UHP), som generelt gir mer
grep og kortere levetid. Det var også dette dekkprodusentene anbefalte, med
unntak av Pirelli som foreslo et High Performance-dekk (HP) som generelt har
høyere komfort og bedre levetid.
ENORMT ANLEGG: For å teste dekk på skikkelig vis trengs en testbane tilpasset formålet. Nokian har Europas nyeste anlegg av denne typen.Foto: ANDERS HELGESSON
Dessverre har vi ikke fått testet slitasjen,
men slitasjeverdien, det vil si Treadwear-merkingen på dekkets sidevegg, gir en
indikasjon på slitestyrken. Det er en amerikansk indeksverdi der 400 anslås å
gi dobbelt så lang levetid som 200.
Annonse
Ikke
for forbrukerne
Denne saken finner du også i Motor 1/2025
På spørsmål om hvorfor dekkprodusenter har
foreslått helt vanlige dekk – selv om flere har lansert spesialdekk for elbil –
fikk vi beskjed om at elbildekk er for bilprodusentene. De tilbys normalt ikke
til private forbrukere.
For eksempel vil Michelin slutte å selge
elbildekket Pilot Sport EV gjennom sine vanlige kanaler og kun tilby slike til
bilindustrien.
Dette
gjorde oss nysgjerrige:
Hva er egentlig forskjellen på dekkene som
monteres på bilfabrikken og de som selges hos dekkforhandleren?
Hvis du har en annen dekkstørrelse
Det nøyaktige resultatet gjelder for denne
spesielle dimensjonen, men testen gir veiledning om prioriteringene som de
forskjellige produsentene har for produktene sine. Den nøyaktige rangeringen
kan imidlertid variere mellom ulike dimensjoner.
Flere av dekkene som er tilpasset spesielle
bilmerker er tilgjengelig for kjøp hos store nettforhandlere av dekk. Vi kjøpte
to sett med dekk med beskrivelsen at de er tilpasset ett bestemt merke – ett
for Volkswagen og ett for Volvo.
Dette kan virke betryggende, men dessverre er
denne sikkerheten villedende.
Vår test vil nemlig vise at det er stikk
motsatt.
Pinlig
nært budsjett
Det er tydelig at bilprodusentene har ofret en
betydelig del av trafikksikkerheten på energiforbrukets alter ved tilpasning av
dekkene. «Våpenkappløpet» mot lavere bøter for høye utslipp og lengre elektrisk
rekkevidde er nå en konkurranse der ingen bilprodusent har råd til å misse.
Det kommer imidlertid til en pris.
Bilen triller en ekstra mil før den stopper
for å lade, men risikerer vannplaning i en hastighet som er 10 km/t lavere og
har fem meter lengre stopplengde i det våte.
Felger – av største betydning
Denne testen viser at tunge biler trenger dekk av god kvalitet, men økt vekt stiller også tøffere krav til felgene.
Spesielt høy egenvekt og hull i veien er en dårlig kombinasjon. Ettersom bilene har blitt tyngre og veivedlikeholdet er blitt dårligere, melder både myndigheter og media om økte felgskader på grunn av dårlige veier.
Akkurat som dekk har belastningsindeks, må alle som skal kjøpe nye felger sørge for at felgen er godkjent for bilens vekt. Dette gjelder felger for både sommer- og vinterbruk.
I denne testen brukte vi 19-tommers felger av merket Dezent fra felgprodusenten Alcar. Disse felgene takler ikke bare riktig vektklasse, men oppfyller også alle fabrikk-krav fra Kia.
Vi velger å ikke navngi dekkene fordi det ikke
er dekkprodusenten som har valgt egenskapene, men heller bilprodusentens krav
som dikterte forholdene. Derfor er det bilprodusenten som bør holdes ansvarlig.
Det er verdt å merke seg at Volkswagen og
Volvo-dekkene er tilpasset deres spesifikke biler – og vi tester med en Kia.
Derfor bør vi ta selve veiprestasjonene med en klype salt. Men for egenskaper
som bremselengde og vannplaning bryr dekket seg ikke om hvilket merke som står
på bakluken. Og det er disse sikkerhetsaspektene vi først og fremst er opptatt
av.
Totalscore for bilprodusentenes dekk er pinlig
nær budsjettdekket i testen – et stort tilbakeslag for bilprodusentenes
dekkvalg.
Annonse
Dobbelt
viktig med elbil
Summa summarum: Du bør stille de samme
grunnkravene til dine dekk uavhengig av drivstoff. Gummien under bilen din er
en del av sikkerhetsforsikringen din på veien. Drivstoffet kan ikke endre det.
Testvinneren denne gangen er det samme dekket
som vant da vi sist testet dekk for SUV-er. Da med en dieselbil.
Men denne testen med en elbil avdekket også en
annen viktig ting:
Foto: ANDERS HELGESSON
Etter hvert som bilens vekt øker, blir
forskjellen i kjøreegenskaper i en krisesituasjon enda større. Budsjettdekket i
testen kollapser fullstendig i unnamanøvertestene og klarer ikke å holde den
tunge bilen på rett kurs i det hele tatt.
For hvilke biler?
Den testede dekkstørrelsen er en størrelse som passer til mange populære SUV-er – og alle slags drivlinjer. De testede dekkene fungerer derfor uansett om det er en diesel-, bensin-, hybrid- eller elbil.
Blant de aktuelle modellene er: Audi Q5, Audi Q4 e-tron (foran), Honda CR-V, Hyundai Tucson, Hyundai Santa Fe, Hyundai Ioniq 5/6, Kia Sportage, Kia Sorento, Kia EV6, Lexus NX, Lexus RX, Mazda CX-5, Mazda CX-60/80, Nissan Altima, Nissan Qashqai, Nissan X-Trail, Peugeot 3008/5008, Porsche Macan, Renault Espace, Toyota RAV4, Skoda Enyaq (foran), VW ID.4/ID.5 (foran) og Volvo XC60.
Det
betyr:
Jo høyere vekt og mer motorkraft, jo viktigere
er det å sette søkelys på sikkerhet ved valg av nye dekk.
Ta
andre valg
Oppsummert:
Økonomi eller sikkerhet? Hva er viktigst?
Det er et vanskelig valg for forbrukerne,
spesielt med store dimensjoner og dyrere dekk.
Tilsynelatende har bilprodusentene de samme
samvittighetskvalene. Høyere CO2-avgift eller dårligere rekkevidde i brosjyren
– og kunden velger kanskje en annen bil. Og hvis bilprodusenten bommer på EUs
utslippskrav, venter bøter i millionklassen.
IGJEN OG IGJEN: Bremselengde på våt vei ble testet ved tre ulike anledninger. Resultatet består av de seks jevneste bremsene av ti per anledning.Foto: ANDERS HELGESSON
Mye står på spill.
Men du som skal kjøpe dekk, bør ta andre valg enn
bilprodusenten. Hopp over merkespesifikke dekk. Dekkene på plass én til fem i
testen er virkelig gode, trygge og sikre.
Årets test ender i en rekordhøy poengsum med
to dekk på nøyaktig samme totalscore. Nokian får samme antall poeng som
Michelin, men vi prioriterer sikkerhet fremfor komfort og utpeker Michelin til
testvinner.
Under finner du i rekkefølge:
Testmetode
Karakterer på et blunk
Detaljert poengoversikt
Egne saker for hvert av de åtte enkeltdekkene
Forklaring på karaktersetting
Hvordan lese dekketiketten
Lenke til enda mer detaljert oversikt over alle delresultatene
Slik har vi testet
Testen ble gjennomført i løpet av en uke i begynnelsen av november 2024 på en testbane utenfor Madrid, Spania. Været var uvanlig kaldt.
Kjøringen fant sted uken etter den store naturkatastrofen som rammet Valencia, med temperaturer rundt ti grader, tilsvarende skandinavisk høst- og vårvær.
Alle tester begynner og slutter med kjøring av et referansedekk, som også kjøres mellom omgangene med testdekkene om nødvendig. Alle resultater blir deretter justert mot hvordan ytelsen til referansedekket påvirkes av vær- og temperaturendringer. Alle testfaser ble utført med Kia EV6, mens vannplaning og forbruk ble målt med Tesla Model Y.
Poengsystemet er vektet for å prioritere kritiske aspekter som bremselengde og trygge kjøreegenskaper på våt vei. Etter karaktersetting 1–5 i hvert underpunkt, multipliseres karakteren med én til tre i henhold til poengskalaen, noe som forsterker forskjellen i poengsum mellom dekkene. I enkelte delelementer, som kjøreegenskaper og støy, inngår en subjektiv vurdering i karakteren som et supplement til eventuell måleverdi. For rullekomfort og kjøreegenskaper på tørre veier er vurderingen strengt tatt subjektiv.
Maksimalt antall poeng for alle underelementer er 100. Et dekk som er «gjennomsnittlig» i alle kategorier får en totalscore på 60.
I sammendraget har vi også gitt karakterer mellom én og fem i fem ulike kategorier. Disse illustrerer dekkenes prioriteringer på ulike områder.
Alle dekkene skal ha spesialmerking, som vist på bildet.
For rullemotstand og våtgrep bruker deklarasjonen et bokstavsystem der A er best, 200092 og E er dårligst.
For rullemotstand tilsvarer hvert bokstavtrinn omtrent to prosent i bensinforbruk eller 3,75 prosent i elektrisk rekkevidde, i henhold til den offisielle WLTP-kjøresyklusen.
Våtgrep gjelder for bremsing fra 80 til 0 km/t. Fra A til B øker bremselengden med tre meter, fra B til C med ytterligere fire meter, og E kan ha opptil 18 meter lengre bremselengde enn et A-klassifisert dekk.
Lydnivået er rangert fra A til C, i tillegg til en nøyaktig måling av desibeltallet. Merket er basert på veistøy utenfor bilen og er et miljømerke for å holde veistøy nede for området rundt. Dessverre har det ingenting med det opplevde støynivået inne i kupéen å gjøre.